Projekt Foto: organizacja zdjęć na komputerze

image

Uwielbiam te chwile, gdy mogę usiąść z kubkiem gorącej herbaty, otworzyć album ze zdjęciami i cofnąć czas do momentów, o których zdarza mi się zapomnieć w natłoku codziennych zdarzeń. Kolekcja moich zdjęć ciągle rośnie, więc bez dobrej organizacji ani rusz. Myślę, że macie podobnie, dlatego dziś zdradzam moje sposoby na porządek w zdjęciach. 

Wpis rozrósł się nieprzyzwoicie, dlatego postanowiłam go podzielić. Dziś zajmiemy się zdjęciami w wersji cyfrowej, a następnym razem będzie fajniej, bo pokażę Wam te wydrukowane:)

Kiedy znaleźć czas na zorganizowanie zdjęć?

Jeśli w ciemnej otchłani twardego dysku Waszego komputera są tysiące nieuporządkowanych zdjęć, to pewnie myślicie “wszystko fajnie, tylko kiedy mam to zrobić”. Nie ma dobrego rozwiązania, bo przejrzenie wszystkich zdjęć jest czasochłonne, ale zanim stwierdzicie, że to zupełnie bez sensu, zróbcie folder 2014 z minionymi miesiącami i od dziś organizujcie bieżące zdjęcia.

Na całą resztę dobrze byłoby ustalić 1-2 godziny w tygodniu, ustawić przypomnienie w telefonie i skrupulatnie trzymać się planu. To nie będzie zmarnowany czas, tylko chwila na wspomnienia połączona z czymś pożytecznym 🙂

A kiedy już zasiądziecie do komputera to może Wam się przydać 6 kroków, których zawsze się trzymam przy porządkowaniu zdjęć.

Krok 1: WSZYSTKIE ZDJĘCIA W JEDNYM MIEJSCU

Pierwszy krok to zrzucenie zdjęć z telefonu, iPada i aparatu na komputer i umieszczenie ich w jednym folderze “zdjęcia”. Można tu zrobić wstępną segregację i kopiując grupować zdjęcia tematycznie, np. święta, urodziny, wakacje, etc.

Krok 2: GRUPOWANIE WEDŁUG ROKU I MIESIĘCY 

Gdy mamy wszystkie zdjęcia w jednym miejscu tworzymy foldery i grupujemy je rocznikami i miesiącami. Sprawdzałam też przez jakiś czas wersję z tematami na początku, ale wróciłam z podkulonym ogonem do organizacji rocznikami. Jest wygodniej i szybciej znajdziemy szukane zdjęcia.

imageimageimage

Krok 3: WYDARZENIA / OSOBY/ MIEJSCA

Wrzucając zdjęcia na komputer zwykle opisuję je miejscami, w których były robione albo ważnymi wydarzeniami i w ten sposób umieszczam je w poszczególnych miesiącach. Nie chcę mieć pomieszanych zdjęć w miesiącu, w którym np. odbyły się trzy ważne dla mnie wydarzenia. A żebym nie zapomniała dokładnej daty jest jeszcze jeden folder – opisany datą (taka ochrona przed sklerozą i koniecznością zamiany nazwy wszystkich zdjęć)

image

Krok 4: TYLKO NAJLEPSZE UJĘCIA

Kiedy mamy skategoryzowane wszystkie fotki czas zrobić trochę miejsca. Pamiętacie te “odległe czasy” aparatów analogowych? Nie było powtórek, kilkudziesięciu ujęć, a jedna fotografia wystarczyła by ożywić wspomnienia. I teraz też jest podobnie, dlatego przeglądając poszczególne miesiące zostawicie tylko najlepsze ujęcie jednego momentu. Na prawdę nie trzeba więcej!

Krok 5: FOLDER “DO DRUKU”

Porządki nie miałyby sensu, gdyby nie przygotowanie zdjęć do druku. Taki folder jest bardzo potrzebny i wygodny, po prostu must have 🙂

Krok 5: BACKUP I PRZECHOWYWANIE

Gdzie przechowywać zdjęcia? Najbardziej oczywista sprawa na dysku komputera, ale zajmują ogrom miejsca i na dodatek możemy je stracić podczas niespodziewanej awarii. Część zdjęć mam jednak pod ręką, ale większość przechowujemy na dysku zewnętrznym i jesteśmy w miarę pewni ich bezpieczeństwa 🙂 Druga opcja to Google Drive lub Dropbox i przechowywanie w chmurze. Ma to dodatkową zaletę – możemy się do nich dostać praktycznie z każdego miejsca i udostępnić innym osobom. No i płyty! Sporą kolekcję sprzed kilku lat mamy na płytach, chyba muszę je odkopać i powspominać 🙂

Jak często? 

Mam nadzieję, że od tej pory wszystkie zdjęcia, która zrobicie od razu znajdą swoje miejsce 🙂 Ja zgrywam je na bieżąco i przeprowadzam niezbyt rygorystyczną selekcję. Ze zdjęć zrobionych telefonem rozliczam się tak raz w miesiącu, choć pewnie mogłabym częściej. I wiem po sobie, że im mniej zdjęć do organizacji, tym łatwiej się nimi zająć 🙂

A jak to wygląda u Was? Macie porządek wśród cyfrowych zdjęć i system opisywania folderów? Jeśli tak, to koniecznie zdradźcie jaki!

Autorka: Ania Legenza

Jestem blogerką, żoną, mamą, miłośniczką planowania i dobrej organizacji. Wierzę, że porządek w domu oznacza porządek w życiu i od 4 lat przekonuję o tym innych :)

Close