fbpx
 

Jak zorganizować pomieszczenie gospodarcze?

utworzone przez | sie 14, 2018 | DOM | 12 Komentarze

Przechowywanie akcesoriów do sprzątania często jest wyzwaniem w codziennym życiu. Urządzamy mieszkania czy domy pod względem estetycznym, ale zapominamy o miejscu na zwykłe sprzęty, których nie chcielibyśmy mieć na widoku. A później okazuje się, że deska do prasowania musi stać za zasłonką, odkurzacz za drzwiami, a środki do sprzątania stoją w kącie w łazience.

Dlatego też dla mnie najważniejsze jest szukanie nie tylko pięknych, ale przede wszystkim przydatnych rozwiązań, które ułatwią nam życie. Wydzielenie pomieszczenia gospodarczego, choćby to była tylko wąska szafka, pozwala wprowadzić domową organizację na wyższy poziom. A jednocześnie ułatwia sprzątanie.

Jak urządzić pomieszczenie gospodarcze?

Moje zachwyty dobrze zorganizowanym miejscem na akcesoria do sprzątania, miały swój początek kilka lat temu w IKEA. Nie bez powodu jest ona partnerem dzisiejszego wpisu. Uwielbiam rozwiązania, które tam podpatrzyłam. Z części z nich już korzystam, a część na pewno wykorzystam w swoim domu. Jak zatem zorganizować pomieszczenie gospodarcze?

1. Wygospodaruj odpowiednie miejsce

Jeśli masz możliwość, by całe pomieszczenie było miejscem na środki czystości i urządzenia do sprzątania – korzystaj! To naprawdę duże udogodnienie mieć wszystko w jednym, wyznaczonym miejscu. Szczególnie, gdy da się tam zorganizować też pralnię i suszarnię. Natomiast, jeśli metraż nie pozwala na przeznaczenie jednego miejsca na wszystko, zastanów się, czy możesz przeznaczyć na nie niewielką część szafy. Czasami przegląd rzeczy i pozbycie się tych nieużywanych, pozwalają odkryć nowe pokłady miejsca, idealne do przechowywanie odkurzacza, suszarki, deski do prasowania i środków czystości. A nawet w wąskiej szafie możemy zmieścić wszystko wykorzystując przechowywanie w pionie i na ścianach.

W zagospodarowaniu wnętrza szafy świetnie sprawdzą się:

  • uchywty, które możesz przyczepić do boków szafy, np. uchwyt na żelazko czy rurę odkurzacza. Dzięki temu wykorzystujemy przestrzeń, która byłaby niezagospodarowana i oszczędzamy miejsce,
  • wieszaki, na których zawiesimy małą suszarkę do ubrań czy wiadro,
  • gotowe wnętrze szafy gospodarczej – rozwiązanie, które było moim marzeń, gdy mieszkałam w bloku. Miejsce na odkurzacz, wiadro z mopem i środki czystości, wysuwane, dzięki czemu do wszystkiego mamy dobry dostęp,

 

Urządzenie pomieszczenia gospodarczego:

  • jeśli mamy całe pomieszczenie do zagospodarowania, to idealna będzie szyna ścienna mocowana do ściany. Można ją skonfigurować na wiele sposobów i tym samym dostosować do swoich potrzeb. Możemy wybrać różną szerokość szyny, wyznaczyć miejsce na pralkę, zamontować półki lub wysuwane kosze różnego rodzaju. Jest też drążek do wieszania ubrań albo klasyczna suszarka do ubrań. Każdy element tutaj może odpowiadać naszym potrzebom, tym samym gwarantując dobrą organizację i ułatwienie nam życia. Taka szyna ścienna to moje aktualne marzenie do własnego domu :).

  • dobrym rozwiązaniem przy urządzaniu pomieszczenia gospodarczego będzie też system IVAR. Jeśli wolicie połączyć otwarte półki z z zamykanymi szafkami i szufladami, to on będzie idealnym rozwiązaniem. Tutaj znajdziecie też dedykowane etykiety, więc można podzielić półki ze środkami czystości, np. według pomieszczeń i ułatwić tym samym życie domownikom, którzy nie wiedzą co do czego ;).

2. Miej pojemnik na środki czystości, który łatwo przenieść

Idealnie gdyby miał rączkę, a w nim zmieściły się podstawowe środki do sprzątania, rękawice, gąbka i ściereczka. Taki pojemnik, to z jednej strony świetne miejsce do przechowywania środków czystości. Zawsze mamy porządek na półce. Z drugiej niesamowicie usprawnia sprzątanie, bo nie musimy po każdą rzecz chodzić do szafy. Wszystko mamy pod ręką.

3. Grupuj przedmioty razem

Jeśli trudno jest wygospodarować jedno miejsce na wszystko, grupuj przedmioty służące do tej samej czynności razem. Przechowuj żelazko i deskę do prasowania w tym samym miejscu. Odkurzacz i mop w tej samej szafce. Wszystkie środki do prania w jednym miejscu.

4. Przydadzą się

Gdy myślę o dobrze zorganizowanym pomieszczeniu gospodarczym obowiązkowo widzę torbę/kosz na pranie. Umożliwia segregację rzeczy albo przynajmniej ich nierzucające się w oczy przechowywanie do kolejnego prania. Stojąca suszarka do ubrań, to kiedyś także moje must have (zanim zaczęłam korzystać z suszarki bębnowej). Używałam dużej, która pomieściła spokojnie ubrania z całego tygodnia i małej na rzeczy Zosi. Trzecia rzecz, którą warto rozważyć to pudełka do przechowywania zapasu środków czystości, ściereczek czy artykułów higienicznych. Ochronią przed kurzem, a na półkach zapanuje większy porządek.

A jak u Was wygląda przechowywanie rzeczy do sprzątania? Jakie rozwiązania organizacyjno-gospodarcze macie w swoich mieszkaniach czy domach?

Partnerem wpisu jest IKEA

You May Also Like…

Fototapeta w łazience

Fototapeta w łazience

Jako zwolenniczkę nieoczywistych rozwiązań we wnętrzach ciągnie mnie do zastosowania fototapety w miejscu, które w naturalny sposób się z nią nie kojarzy. I tak tworzę aranżacje, gdzie tapeta ląduje na suficie, na podstopnicach schodów czy w łazience. Fototapeta w...

Personalizowana lampa do salonu – zobacz jak wygląda

Personalizowana lampa do salonu – zobacz jak wygląda

W naszym domu niezmiennie coś się zmienia. Z każdym dniem staje się coraz bardziej nasz, właśnie dzięki małym zmianom. Ostatnio taka zmiana zawitała do salonu - wymieniliśmy oświetlenie sufitowe na ręcznie robioną lampą. Lampę, która dodaje charakteru i wyjątkowości....

12 komentarzy

  1. Archimeryka

    A ja ostatnio po prostu wywalam co się da i od razu więcej miejsca. Jak nie miałam przez rok czegoś w dłoniach, to znaczy, że na śmieci 😛

    Odpowiedz
    • Jolanta

      Ja też bardzo lubię wyrzucać! Pozbyłam się powiedzenia „Przyda się” i od razu mam luz w mieszkaniu. Dotyczy to również odzieży. Mam też taki sposób: jedną rzecz kupuję, jedną wyrzucam.

      Odpowiedz
  2. Magda | Dobrze Zorganizowana

    Ja mam dwie szafy gospodarcze. Planowałam je już na etapie budowania mieszkania.
    Jedna z nich jest właśnie w szafie PAX – jest tam miejsce na 2 odkurzacze, zmiotki, szufelki i inne drobiazgi. Do tego szuflada na podręczne śrubokręty, baterie, podkładki filcowe i tym podobne rzeczy. Na samej górze planuję zorganizować półkę na rzeczy przydatne do domowego i balkonowego ogródka – doniczki, osłonki, nawozy i drobne narzędzia.

    Druga szafa (w łazience) jest już robiona na wymiar i mieści całkiem sporo rzeczy – pralkę, jedną z suszarek na pranie, żelazko, środki czystości, mopy, wiadra, zapas papieru toaletowego, ręczniki itd.

    Odpowiedz
    • Ania Legenza

      Dobrze Zorganizowana Magda musi mieć tutaj porządek <3

      Odpowiedz
  3. katarzyna

    Mieszkam w bloku z wielkiej płyty. W lipcu remontowałam łazienkę. Maleństwo raptem 3 metry. Bardzo chciałam mieć wannę i nie miałam miejsca na pralkę. Więc wydzieliłam niewielkie pomieszczenie z pokoju córki. Wymiary nie powalają bo to tylko 0,90 cm / 160 cm, ale zmieściła się pralka, bojler elektryczny, odkurzacz, kosz na pranie, mop, wiaderka itp. W planach mam zamontowanie półek na środki czystości. Pomieszczenie zamykane osobnymi drzwiami. Co prawda pokój córki się trochę zmniejszył, ale zyskaliśmy na porządku m.in. w łazience, bo nie ma tam środków czystości, pralki, czy kosza na pranie.

    Odpowiedz
  4. Metka: Matka

    oj jakbym chciała miec oddzielne pomieszczenie gospodarcze, ale póki co mam pawlacz na środki czystości i zapasy pap. toaletowego, proszek do prania i tabletki do zmywarki. Trzymam tam też żelazko, miski i narzędzia do drobnych napraw. Odkurzacz i deskę do prasowania i suszarkę na ubrania mam w szafie, a szczotki w szczelinie obok lodówki. Tak jakoś sobie radzę od lat. Te patenty z uchwytem na rurę, czy wysuwana szafka to super rozwiązania!

    Odpowiedz
    • Ania Legenza

      Taki pawlacz to jest dużo! I myślę, że choć takiego pomieszczenia u Ciebie brak, to i tak świetnie znalazła miejsce na wszystko. 🙂

      Odpowiedz
  5. Marta

    W moim malutkim mieszkanku tylko mogę pomarzyć o dodatkowym pomieszczeniu gospodarczym.. Niemniej, sprytne rozwiązania! 🙂

    Odpowiedz
    • Ania Legenza

      W malutkim mieszkaniu czasem trzeba się nagłowić, by znaleźć miejsce ana taką szafę, która pomieści cały sprzęt „do sprzątania”. Ale warto to zrobić 🙂

      A powiesz jak przechowujesz te rzeczy?

      Odpowiedz
  6. Szyciownik Kurs Szycia Online

    Cześć,
    Gotowe rozwiązania mają pewne ograniczenia co do ich dostosowania do naszych potrzeb. Sądzę, że przy małej powierzchni najlepiej takie meble zbudować samemu, jeśli się umie, bądź zamówić na wymiar.
    Pozdrawiam,
    Kasia

    Odpowiedz
    • Ania Legenza

      To tak naprawdę zależy :). Uchwytu na odkurzacz czy żelazko nie zrobisz/zamówisz, a to są takie rzeczy, które pozwalają maksymalnie wykorzystać przestrzeń niezależnie od jej wielkości 🙂

      Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć, tu Ania!

Czaruję wnętrza. Widzę potencjał tam, gdzie na pierwszy rzut oka go nie ma i zawsze znajdę sposób na to, aby mieszkało się piękniej i lepiej. Zapraszam Cię do mojego świata.

KATEGORIE

WYSZUKAJ

MOJA KSIĄŻKA O EKO SPRZĄTANIU

Do miejsca, w którym żyję podchodzę całościowo. Od wyboru najlepszego odcienia bieli, przez funkcjonalność, po to czym sprzątam. Od lat jestem fanką domowych środków czystości. Moje ulubione przepisy zebrałam w ebooku, który Ci szczerze polecam.