Jako miłośniczka planowania i wszelkiej organizacji śmiem twierdzić, że istnieją sposoby, dzięki którym jesteśmy w stanie usprawnić sobie życie. Nie ma tutaj żadnej magicznej sztuczki czy konieczności urodzenia się z genem zorganizowania. Chodzi raczej o małe rzeczy, dzięki którym nasze codzienne funkcjonowanie jest łatwiejsze i sprawniejsze. A po ich wprowadzeniu na pewno dowiecie się, że jesteście świetnie zorganizowani :).
Jak usprawnić sobie życie?
1. Ustaw zegarek 3 minuty do przodu
Dzięki tej małej zmianie zawsze będziesz na czas i nigdy się nie spóźnisz, np. na autobus.
2. Rób listę pilnych spraw do załatwienia
Nawet jeśli nie lubisz korzystać z kalendarza i planować wielu spraw z wyprzedzeniem, to w zwykłym małym notatniku prowadź listę pilnych rzeczy do załatwienia w danym tygodniu. Dzięki temu o niczym nie zapomnisz i zawsze dotrzymasz danego słowa. A w razie nagłej zmiany planów będziesz wiedzieć od czego zacząć.
3. To co zajmie Ci mniej niż 2 minuty zrób od razu
Dzięki tej zasadzie unikniesz gromadzącego się bałaganu, szczególnie gdy masz problem z nieodkładaniem rzeczy na miejsce od razu. Bo nawet jeśli rzucisz ubrania na łóżko, to w momencie gdy je zobaczysz od razu odłóż do szafy lub kosza na pranie. Zajmie to mniej niż 2 minuty a problem z głowy. Podobnie z podlaniem kwiatów, umyciem jednej szklanki, wykonaniem krótkiego telefonu.
4. Zaplanuj 15 minutówki na sprzątanie
Będę to powtarzać do znudzenia, ale w tym czasie można zrobić naprawdę dużo – wyczyść kuchenne blaty, umyć wannę, uporządkować jedną szufladę czy półkę. Dzięki temu duże porządki raz w tygodniu stają się tylko wspomnieniem i zyskujesz wolne weekendy.
5. Od razu wyrzucaj niepotrzebne rzeczy
Ulotki, koperty, puste opakowania. Zupełnie nie ma sensu ich trzymać. Zamiast na stół, blat czy półkę od razu niech trafiają do kosza.
6. Od razu podejmuj proste decyzje
Podobnie jest ze sprawami, które wymagają od nas szybkich decyzji – który lokal wybrać, czy skorzystać z danej promocji, czy mamy czas się spotkać czy też nie. Najgorsze co wtedy można zrobić to „jeszcze się nad tym zastanowię”, a zwykle nie ma nad czym i tylko tracimy czas na rozmyślanie nad błahymi sprawami.
7. Naucz się gotować 2-3 popisowe dania, które zawsze wychodzą
Niezapowiedziani goście z wizytą czy codzienna potrzeba zrobienia szybkiego i smacznego obiadu. Nawet z prostym zestawem dań problem „nie wiem co ugotować” nie istnieje.
8. Podczas przygotowywania posiłków miej pod ręką torebkę foliową na śmieci
W zależności od tego co gotuję, czasem jest to foliówka, czasem puszka, a czasem pojemnik, który i tak trafiłby do kosza. Wszystkie obierki i śmieci organiczne, które wytwarzam podczas gotowania, trafiają do niego. Na koniec wyrzucam go z zawartością, nie muszę zbierać śmieci z blatów i talerzy, a sprzątanie po gotowaniu ogranicza się do szybkiego przetarcia blatów.
9. Miej opracowanych kilka zestawów ubrań, w których czujesz się znakomicie
Dzięki temu już zawsze będziesz wiedziała w co się ubrać, a jeśli totalnie nie wiesz jak zestawić ubrania postaw na sukienki. Mój uniform to dżinsy, bluzka w paski i marynarka. Kiedy totalnie nie mam czasu myśleć w co się ubrać, to jest zawsze dobry wybór.
10. Wieszaki, z których zdjęłaś ubranie, odwieś w drugą stronę
Dzięki temu z łatwością je odnajdziesz i nie dopuścisz do bałaganu w szafie. To naprawdę oszczędza czas. Warunek – muszą wisieć w tym samym kierunku i najlepiej gdyby były jednakowe.
11. Dopracuj makijaż, który nie zabiera zbyt dużo czasu i jest odzwierciedleniem Twojej osobowości
Najważniejsze by podkreślał atuty urody, a jego wykonanie zajmowało maksymalnie 15 minut. W kryzysowych sytuacjach zawsze pewnie go wykonasz.
12. Wstawiaj pranie zanim zaczniesz robić inne rzeczy
Zanim się obejrzysz będzie czekało, by wyjąć je z pralki.
13. Po praniu strzepuj ubrania i dokładnie je rozwieś, dzięki czemu oszczędzisz czas na prasowaniu
Prasowanie będzie o wiele szybsze i łatwiejsze, a niektórych rzeczy nie trzeba będzie prasować w ogóle.
14. Przygotuj się wieczorem na kolejny dzień – zestaw ubrań, posegreguj dokumenty, to co masz zabrać rano uszykuj w podręcznym miejscu
Znienawidzona szkolna zasada, ale to jeden z tych nawyków, który wypracowałam dzięki mamie. O niczym nie zapominam, mogę spokojnie iść spać, bo wszystko jest gotowe na kolejny dzień, a ja zawsze jestem przygotowana. A z porannym ogarnięciem różnie bywa.
15. Multitasking
Zastanów się co możesz robić w międzyczasie. Podczas gotowania obiadu uporządkujesz półkę w kuchni, odpiszesz na maila, podczas odkurzania posłuchaj ebooka, a czekając aż wyschną paznokcie nadrób zaległą prasówkę. Łącz to, co konieczne z tym, co daje Ci przyjemność. Zasada ta nie dotyczy jednak pracy i bardzo angażujących zadań! Tutaj multitasking się totalnie nie sprawdza.
Ciekawa jestem jakie Wy macie sposoby na usprawnienie swojego życia, lepszą organizację i znalezienie czasu na przyjemności? Koniecznie dajcie znać w komentarzach!
http://www.forbes.com/sites/travisbradberry/2014/10/08/multitasking-damages-your-brain-and-career-new-studies-suggest/#7b7e666a2c16
To tyle w sprawie multitaskingu