3 nawyki, które odmienią Twoje zabałaganione życie

zdjęcie

Dzisiejszy wpis jest trochę powrotem do źródeł i przypomnieniem o podstawach utrzymania porządku w domu. 3 nawyki, których wprowadzenie gwarantuje, że bałagan czy nieporządek przestaną być stanem przejściowym. Dlaczego tylko 3? Oczywiście mogłabym wypisać Wam 10 a nawet 100, ale najważniejsze to zacząć od drobnych i małych rzeczy, a wyrobienie przynajmniej jednego nawyku to duży sukces. Z kolejnymi pójdzie łatwiej!

1. Odkładanie rzeczy na miejsce

Podstawowy nawyk, którego wyrobienie daje najbardziej widoczne efekty. No bo cóż z tego, że będziemy sprzątać kilka godzin, wypucujemy mieszkanko, odłożymy wszystko na miejsce, gdy przy pierwszej potrzebie i użyciu danego przedmiotu nie wróci on na swoje miejsce? A takich przedmiotów mamy co najmniej kilkanaście! I w ciągu doby efektów sprzątania brak, a przecież najgorsze co możemy zrobić, to nie szanować własnej pracy.

2. To, co możesz zrobić w 2 minuty, zrób od razu

Pewnie znana Wam zasada, która sprawdza się nie tylko przy sprzątaniu i dotyczy wielu rzeczy, a skutecznie może zminimalizować Waszą listę do zrobienia czy posprzątania. W przypadku porządków ma dodatkowe uzasadnienie – chcesz sprzątać szybko, sprzątaj od razu. Usunięcie plamy zawsze jest łatwiejsze, gdy jest ona świeża i niezaschnięta. Wystarczy jeden ruch ręką i problem znika, pod warunkiem, że zajmiemy się tym od razu.

Podobnie jest też z chowaniem z blatu pozostałości po gotowaniu, ścieleniu łóżka czy zmywaniu naczyń. Dużo szybciej zrobimy to od razu, niż czekając na kumulację zadań. Zapisanie na liście do zrobienia zajmie nam tyle samo czasu co wykonanie danego zadania.

3. Składanie na trzy części

Składanie na trzy to sposób na idealny porządek na półkach w szafie z ubraniami, pościelą i ręcznikami. Jest też najprostszy do wprowadzenia i daje od razu zauważalne efekty. Dżinsy złożone na trzy części zajmują dużo mniej miejsca, ręczniki złożone w taki sposób dużo efektowniej prezentują się na półce, podobnie jak pościel. Wystarczy, że położymy je na zewnątrz tym ładnym brzegiem. Jak to zrobić? Składamy dowolnie do odpowiedniej szerokości a następnie w 1/3 długości, a potem jeszcze raz. I gotowe! Wykorzystanie tego sposobu znajdziecie też we wpisach z pomysłami na składanie pościeli i prześcieradła z gumką.

Jak wyrobić sprzątające nawyki?

Choć wydają się proste, to zapał do wprowadzania tych zmian na stałe mija po dwóch tygodniach. Mój sposób to 30-dniowa próba! Podobno taki czas wystarczy by wyrobić sobie nawyk, ale z góry przyjmuję, że to tylko eksperyment. Nie za bardzo widzi Ci się odkładanie rzeczy na dane miejsce za każdym razem przez całe życie? Zrób 30-dniowy test, dzięki któremu dowiesz się czy ta zmiana miała jakiś wpływ na Twoje życie. Jeśli tego dokonasz, to zdobędziesz wielką motywację, by kontynuować i wprowadzać kolejne dobre nawyki bądź eliminować te złe.

Każda zmiana, którą chcę wprowadzić do swojego życia opiera się właśnie na takich 30-dniowych wyzwaniach i dotyczą one przeróżnych dziedzin. W tym miesiącu moja próba związana jest z eliminacją pszenicy, chcę się przekonać czy faktycznie źle jak wpływa na mój organizm ;).

To teraz się przyznajcie, jaki sprzątający nawyk najtrudniej Wam wprowadzić i nad czym będzie pracować przez kolejne 30 dni? 🙂

Autorka: Ania Legenza

Jestem blogerką, żoną, mamą, miłośniczką planowania i dobrej organizacji. Wierzę, że porządek w domu oznacza porządek w życiu i od 4 lat przekonuję o tym innych :)

Close