Chcesz posprzątać, ale nie wiesz od czego masz zacząć, myślisz “zrobię to jutro”, jest tego tyle, że i tak nie dasz rady ogarnąć wszystkiego w jedno popołudnie, więc nic nie robisz? Jest na to rozwiązanie – harmonogram sprzątania.
Planowanie, to jedna z tych rzeczy, które porządkują nasze życie. Ułożenie planu sprzątania pomaga wprowadzić regularność w porządkowaniu przestrzeni. A regularne sprzątanie przekłada się na krótszy czas spędzony na tej czynności i utrzymanie lśniącego mieszkanka przez cały czas, a nie tylko w dzień wielkich porządków.
Mój idealny harmonogram sprzątania
Kiedyś byłam zwolenniczką sprzątania w soboty, 2-3 godziny spędzone na porządkowaniu, wszystko lśniło. Jednak na dłuższą metę wygospodarowanie takiej ilości czasu tylko na sprzątanie, przy weekendach, które chcemy spędzić w inny sposób, jest marnotrawstwem zarówno czasu, jak i energii. Dlatego już ponad rok sprzątam codziennie, przeznaczając na nie niewielką ilość czasu. W każdy dzień zajmujemy się czymś innym, pamiętając o podziale obowiązków. Skutkiem tego jest to, że cały czas w domu jest porządek, a wykonujemy tylko to, co niezbędne.
Ponad rok temu dzieliłam się z Wami dwoma rodzajami harmonogramów:
Tygodniowy harmonogram sprzątania
Harmonogram sprzątania codzienny, tygodniowy, miesięczny i roczny
Oba harmonogramy cieszyły się i nadal cieszą dużą popularnością, ale nie są bez wad. Wśród Waszych próśb często pojawiały się te o możliwość podziału zadań między różne osoby. Wygląd i wielkość harmonogramu też przestały mi odpowiadać, więc po długich testach przygotowałam nową wersję. Jest bardziej przejrzyście, wygodniej i wszystko mieści się na jednej stronie.
Co nowego?
W jednym miejscu znajduje się plan porządków, które trzeba wykonywać codziennie, plan na poszczególne dni oraz plan porządków do zrobienia raz w miesiącu i raz na trzy miesiące. Krótko mówiąc skumulowałam w jednym dwa poprzednie harmonogramy, tak by korzystanie z nich było o wiele wygodniejsze. Do tego obok miejsca na wpisanie zadania znajdziecie kwadraty, w których wpisuję pierwszą literę imienia osoby, która ma to zadanie wykonać.
Jak korzystać z harmonogramu?
Ustalając podział sprzątających zadań dostosuj je do swojego życia. Ja tak jak przy poprzednich wersjach, pokażę jak to u mnie wygląda, niech to będzie inspiracja, ale harmonogram, z którego Ty będziesz korzystać musi pasować do Ciebie.
- przejdź się po swoim domu i spisz na kartce, co wymaga sprzątania i jak często.
- wybierz czynności, które muszą być robione codzienne, by porządek utrzymywał się długo. Tu bardzo ważny jest punkt o odkładaniu rzeczy na miejsce, dzięki temu wrażenie porządku jest gwarantowane.
- wybierz czynności, które muszą być robione raz tygodniu i przypasuj je do odpowiednich dni tygodnia. Niektóre z nich, być może, trzeba będzie robić dwa razy w tygodniu, też to uwzględnij. Być może sprawdzi się u Ciebie przydział pomieszczeń do konkretnych dni. Ja mam inny system, ale to nie znaczy, że ten wybrany przez Ciebie będzie zły.
- wybierz czynności, które muszą być robione raz w miesiącu.
- wybierz czynności, które można robić rzadko, np. raz na trzy miesiące.
- nie zrażaj się początkowymi niepowodzeniami. Dojście do stanu idealnego wymaga czasu, prób i błędów.
- ustal podział obowiązków konsultując go z domownikami.
- spróbuj rozplanować harmonogram tak, by nie sprzątać w dni wolne (np. weekend), ale jeśli pracujesz w weekendy a inne dni masz wolne, dostosuj harmonogram tak, by spędzić wolne dni na odpoczynku.
- użyj kolorowych zakreślaczy, by podział obowiązków był od razu jasny i widoczny.
Mój harmonogram, czyli co i kiedy sprzątam
Codziennie: zmywanie naczyń, ścielenie łóżka, odkładanie rzeczy na miejsce, czyścimy blaty i stoły, wyrzucamy śmieci. Dlaczego nie przydzieliłam osób do poszczególnych zadań? Bo tymi się wymieniamy, tak bym nie musiała ciągle zmywać 😉
Poniedziałek: pranie, kwiaty, kurze, przegląd lodówki.
Wtorek: prasowanie, odkurzanie i mycie podłóg, pranie/czyszczenie kapci.
Środa: dzień kuchni, myjemy kuchenkę, czajnik, zlew, wycieramy kurze z małych sprzętów AGD i szafek. Robimy to wspólnie, więc nie ma przydziału zadań.
Czwartek: dzień łazienki, myjemy prysznic, umywalkę, lustra, toaletę, itd. Podobnie jak z kuchnią, robimy to razem.
Piątek: czyścimy elektronikę i kosz na śmieci.
W weekend nie sprzątamy. A jest na harmonogramie, żebyśmy wiedzieli, że czeka nas nagroda, w postaci wolnego weekendu.
W harmonogramie są wpisane zadania, które robimy zawsze, ale gdy np. chcę zrobić porządek w jakiejś szafce, to wykonuję wtedy gdy mam na to czas. A żebym nie zapomniało o tym zadaniu, wpisuje je sobie na osobistą listę zadań.
Harmonogram docelowo wisi w naszym kąciku do sprzątania. Obydwoje łatwo możemy sprawdzić jakie porządki nas danego dnia czekają, ale tak na prawdę po kilku tygodniach działania z harmonogramem, wykonanie tych czynności jest zupełnie naturalne.
Harmonogram sprzątania do wydrukowania
Nie jestem samolubna, dlatego z przyjemnością podzielę się z Wami moim harmonogramem. Możecie wydrukować go w kolorze lub w odcieniach szarości. Harmonogram jest w formacie A4.
.
Mam nadzieję, że zarówno harmonogram okaże się dla Was przydatny, a jeśli zdecydujecie się je wydrukować, to koniecznie dajcie mi o tym znać!
Bardzo bym chciała wydrukować sobie ten stary harmogram ale nigdzie nie mogę go znaleźć, jest jeszcze gdzieś dostępny w formie pdf?
W tym miejscu we wpisie są aktywne linki do harmonogramu do ściągnięcia w .pdf 😉
Stary harmonogram, ten stąd: http://niebalaganka.pl/harmonogram-sprzatania-codzienny-tygodniowy/ (nie mogę znaleźć plików tylko zdjęcie jest w miniaturce albo nie widzę :()
Dodałam tam już odnośnik 😉
Bardzo fajny blog.
Pachnie mi tutaj FLYLADY.net Podobna idea, ale za to wszystko o wiele łądniejsze, nowoczesne i kolorowe..
Czy Pani Ania zna tą społęczność?
Nie, nie znałam wcześniej 🙂 I nie trzeba na Pani, wystarczy Ania 😉
młode małżeństwo, dziecko w drodze… coraz więcej trzeba wnosić w dom, co idzie w parze z falą oburzenia i niezadowolenia.. Mam nadzieje, że jak przedstawie dziś mężowi taki plan to troche sie zmieni u nas 🙂
Wydrukowałam, dziękuję! Ja raczej też stosuję system odwrotny, czyli zapisywanie co kiedy zrobiłam, np. zmieniłam pościel, ale taki harmonogram też już dawno planowałam zrobić:-)
Koniecznie muszę tu jeszcze zajrzeć 😉
Zapraszam częściej 🙂
Takie proste, takie genialne. Dzięki Tobie powoli zwalczam swoje bałaganiarstwo 🙂
Uwielbiam Twojego bloga ! 🙂 jest genialny! a harmonogram już pobieram i zawieszam na lodówce 😀
super! muszę przyznać, że mam problem z utrzymaniem porządku w domu, a przede wszystkim z odkładaniem rzeczy na swoje miejsce, przez co co chwilę robi się bałagan 🙂 cieszę się, że tu trafiłam, zaraz idę robić harmonogram 🙂
No to drukujemy 🙂
Swietny, miałam zabrać się za poszukiwania czegoś takiego.
Więc próba 1 będzie z twoim harmonogramem.
Pozdrawiam
Świetny pomysł! Mam wiele rzeczy zaplanowanych, ale chyba nigdy nie miałam harmonogramu sprzątania! – Wykorzystam Twój, bo jest świetny!
pobieram szaraka – dzięki!
Napewno skorzystam ! Wyglądają fajnie i motywująco. 🙂
Taki plan zdecydowanie wiele ułatwia, nigdy nie pomyślałabym że można sobie zrobić harmonogram sprzątania, co jest genialnym pomysłem! Drukuję i od razu na lodówkę 🙂
Dziekuje, za piekny harmonogram.
Bardzo dziekuje, za piekny harmonogram. Wydrukowalam.
Chwilowy problem, czy teraz działa?
Polubiłam stronę na fb, ale nie mogę pobrać harmonogramu do druku. Jak mogę go uzyskać?
Spróbuj odświeżyć stronę, skoro nie zadziałało od razu 🙂
Odświeżanie nie działa…
Dobry wieczór. Polubiłam Pani stronę na Facebooku. Dlaczego nadal nie mogę ściągnąć harmonogramu?
Harmonogram jest świetny, wisi u mnie na lodówce ponad pół roku już. Teraz chciałam wydrukować nowy, pusty, bo wprowadziłam sobie zmiany, ale już nie pokazuje mi odnośnika do pliku. Dało by się go jeszcze uzyskać?
Pobrałam! Cudownie, że jest również wersja w odcieniach szarości, ponieważ do różu odczuwam awersję 😉 Spodziewam się dziecka i czuję, że ogarnianie domu po porodzie będzie stanowiło nie lada wyzwanie, mam nadzieję. że dzięki tej rozpisce dam sobie ze wszystkim radę! Dziękuję i pozdrawiam 🙂
czemu nie mam odnośnika żeby wydrukować harmonogram
Też stosuje taki plan i próbuję go udoskonalić już od kilku lat, zwłaszcza że w między czasie pojawiły się dzieci. Przy małych dzieciach, pracę rozłożyłam również na sb i nd bo mi brakowało czasu w tyg. Ja mam spisane wszystko w programie w komórce, codziennie rano wyskakuje mi przypomnienie co dziś trzeba zrobić. Zrobione rzeczy odhaczam i znikają z listy a niezrobione biją czerwonym kolorem po oczach 🙂
długo szukałam pomysłu na organizację swojego chaosu, do tej pory myślałam, że to poziom nie do przejścia, dopóki nie znalazłam Twojego bloga… Dziękuję! Teraz może lepiej mi pójdzie! 😉
Drukuje ! Dzięki 🙂 mąż się ucieszy z tego podziału zadań. 😀 Szczególnie jak mu zaproponuje wspólne sprzątanie jednego z pomieszczeń <3
Świetny harmonogram! zdecydowanie mi się przyda bo jak na razie jedynym domownikiem chętnym do sprzątania jest roomba która codziennie dzielnie odkurza cały dom 😀
Heh, Gosia, i faktycznie Ci się to sprawdza? ja mam z xiaomi i mi za bardzo on nie pomaga, w sensie jest dość słaby…
Bardzo dobre, powoduje nie tylko motywację, ale również nie pozwala na przegapienie jakiejkolwiek czynności w natłoku innych spraw, szczególnie gdy „wyskoczy” coś niespodziewanego.
Świetny artkuł dziękuje